Wprowadzanie dziecka w świat instrumentów muzycznych powinno się zacząć od pozwolenia mu na eksplorację różnych przedmiotów pod kątem tego, jakie dźwięki można z nich wydobywać. Ten etap przedszkolak ma już zwykle za sobą i… często na tym się kończy. Rodzice nie mają zbyt wielu pomysłów na to, jak temat pociągnąć dalej. No chyba, że rozpoczynają formalne nauczanie dziecka gry na jakimś instrumencie. Tymczasem umiejętności słuchowe, które dziecko nabyło do tej pory, można teraz wykorzystać w ciekawych zabawach i stopniowo pogłębiać oraz poszerzać o umiejętności odróżniania dźwięków wydobywanych przez “prawdziwe” instrumenty.

Zagadki na rozpoznawanie dźwięków

Co jest w środku?

Do tej zabawy będziesz potrzebować nieprzezroczystego szczelnego pojemnika z przykrywką. U mnie rolę tę pełni metalowy shaker (dawno, dawno temu robiliśmy w nim drinki…).

Rozłóż przed dzieckiem pięć lub więcej małych przedmiotów o różnych właściwościach. Następnie zawiąż maluchowi chustkę na oczach. Do pojemnika wrzuć jeden z przedmiotów i pozwól maluchowi nim potrząsać. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, który z przedmiotów został tam wrzucony.

W co stukam?

Zabawa na podobnych zasadach, jak poprzednia, ale tym razem zamiast potrząsania będzie stukanie.

Rozłóż na podłodze lub na stole różne przedmioty, które mogą wydobywać ciekawe odgłosy podczas stukania. Przykłady: pudełka o różnych rozmiarach, zeszyt w twardej oprawie, słoik, plastikowe pojemniki itp. Niech dziecko, po przyjrzeniu się przedmiotom, odwróci się plecami. Weź do ręki “pałeczkę” (może być kredka) i postukaj nią w jeden z przedmiotów. Zadaniem dziecka jest określić, który z przedmiotów wydał ten dźwięk.

Trochę teorii

Warto wprowadzić przedszkolakowi trochę teorii o instrumentach muzycznych. Chodzi o to, by dziecko poznało trzy główne sposoby wydobywania dźwięków z instrumentów: stukanie i potrząsanie jest charakterystyczne dla instrumentów perkusyjnych, ale dźwięki można wydobywać także przez wprawianie w ruch strun (instrumenty strunowe) lub powietrza (instrumenty dęte). Ta wiedza przyda się później również przy nauce fizyki. A jak tę wiedzę przekazać dziecku? Najlepiej, jeśli ono samo do tego dojdzie. W tym celu zgromadź wszystkie instrumenty, jakie masz w domu, a jeśli nie masz prawdziwych instrumentów z danej kategorii, to poszukaj przedmiotów, które mogą je zastąpić. Niech dziecko samo spróbuje na nich pograć oraz podzielić je na kategorie.

Poznawanie brzmienia i wyglądu instrumentów muzycznych

Nie jestem za tym, żeby wszystko przedstawiać dziecku na ekranie komputera. Przeciwnie, im więcej doświadczy samo, wypróbuje własnymi rączkami, tym lepiej. Ale od czasu do czasu możemy wspomóc się też tym, co oferuje Internet. Aby przedszkolak mógł poznać więcej instrumentów, nie tylko z wyglądu, ale przede wszystkim z brzmienia, można wykorzystać poniższe filmiki. Ponieważ nazwy instrumentów są tam w języku angielskim, pod każdym z filmików zamieszczam słowniczek z tłumaczeniami na język polski. W słowniczkach kolejność jest zgodna z kolejnością pojawiania się instrumentów na filmie.


acoustic guitar – gitara akustyczna

piano – fortepian/pianino (na zdjęciu pianino)

violin – skrzypce

saxophone – saksofon

tambourine – tamburyn

balalaika – bałałajka

drum set – zestaw perkusyjny

trumpet – trąbka

harp – harfa

flute – flet

electronic keyboard

clarinet – klarnet

double bass – kontrabas

harmonica – harmonijka ustna

bagpipe – dudy

bassoon – fagot

tin whistle – flażolet

button accordion – akordeon guzikowy

cello – wiolonczela

trombone – puzon

banjo – banjo

pipe organ – organy piszczałkowe

mandoline – mandolina

tuba – tuba

metallophone – metalofon (na zdjęciu tzw. dzwonki orkiestrowe)

maracas – marakasy

accordion – akordeon

musical spoons – muzyczne łyżki

horn – waltornia/róg

chimes – dzwony rurowe

castanets – kastaniety

oboe – obój

Podziel się tym wpisem:

Post Author: admin

Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
YouTube
RSS