Co, jeśli badania naukowe odkryłyby jedną aktywność, która może poprawić funkcjonowanie naszego umysłu, naszej pamięci, pomóc nam pracować, uczyć się języków, panować nad naszymi emocjami, rozwiązywać skomplikowane problemy i zapewnić naszym mózgom zdrowie w przyszłości? Co, jeśli ta aktywność, tak dobroczynna na każdym etapie naszego życia, okazuje się przynosić najlepsze efekty, gdy jest wykonywana przed 7 rokiem życia? Co, jeśli ta aktywność, w przeciwieństwie do wbijania igły podczas szczepienia, jest dla nas przyjemnością?

Tak rozpoczyna się przekonująca mowa Anity Collins o konieczności edukacji muzycznej dzieci od urodzenia, którą wygłosiła na konferencji TEDx Canberra. Jej wypowiedź zainteresowała mnie tak bardzo, że postanowiłam dowiedzieć się więcej o tym, co najnowsze badania naukowe mówią o wpływie muzyki na rozwój dziecka.

Im bardziej wgłębiam się w ten temat, tym bardziej jestem zachwycona. To niezwykłe, na jak wielu płaszczyznach muzyka może pozytywnie oddziaływać na rozwój dziecka. W ostatnich latach badania naukowe nad rozwojem mózgu zostały zintensyfikowane. Każdego dnia pojawiają się nowe odkrycia na ten temat. Ogromna ilość badań dotyczy porównania struktury i funkcjonowania mózgu “muzyków” i “nie-muzyków”. Poziom zgodności wyników ze sobą jest bardzo wysoki. Okazuje się, że:

  1. Spoidło wielkie mózgu czyli most łączący prawą i lewą półkulę jest większe u muzyków, co umożliwia szybsze przekazywanie informacji pomiędzy półkulami.
  2. Muzycy mają większą korę ruchową. Oznacza to, że mogą lepiej planować i kontrolować ruchy swojego ciała.
  3. Kora słuchowa muzyków jest 130% gęstsza niż u nie-muzyków.
  4. Dzięki rozwiniętym neurofilamentom, impulsy w górnych warstwach korowych są szybsze i lepiej zsynchronizowane u muzyków.
  5. Istnieje dodatnia korelacja pomiędzy ilością doświadczeń muzycznych a objętością istoty szarej mózgu. Oznacza to, że muzycy mają większą zdolność do przechowywania i przetwarzania informacji.
  6. Muzycy mają wyższy poziom plastyczności mózgu (większą zdolność do zmiany ścieżek przesyłu informacji w mózgu), co ułatwia rozwiązywanie skomplikowanych problemów i przyspiesza uczenie się.
  7. Mózgi muzyków mają bardziej efektywny mechanizm przycinania (pozbywania się tego, co już niepotrzebne), co prowadzi do bardziej efektywnego wykorzystania przestrzeni mózgu i jego funkcji.

Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że do grupy “muzyków” niekoniecznie kwalifikowane są osoby z formalnym muzycznym wykształceniem. Badania wykazały, że aby doszło do pozytywnych, strukturalnych oraz funkcjonalnych zmian w mózgu, wystarczą 2 lata nauki gry na instrumencie!

Nauka nie odpowiedziała jeszcze na wszystkie pytania odnośnie wpływu muzyki na rozwój człowieka, jednak to, co już wiemy pokazuje, że znaczenie muzyki jest nie do przecenienia. Tymczasem w Polsce podejście do edukacji muzycznej jest fatalne – traktuje się ją jako mało ważny dodatek. W tej sytuacji tylko od nas, rodziców zależy w jakim stopniu dzieci będą mogły czerpać z dobrodziejstw muzyki.

Źródła:

  • Collins, A. M. (2012). Bigger, better brains: neuroscience, music education and the pre-service early childhood and primary (elementary) generalist teacher. PhD thesis, Melbourne Graduate School of Education, The University of Melbourne.
  • Collins A. M. What if every child had access to music education from birth?. TEDxCanberra, https://www.youtube.com/watch?v=ueqgenARzlE&t=909s.
  • Gaser, C. & Schlaug, G. (2003). Brain structures differ between musicians and nonmusicians. The Journal of Neuroscience, 23(27), 9240–9245.
  • Hannon, E. E. & Trainor, L. J. (2007). Music acquisition: Effects of enculturation and formal training on development. Trends in Cognitive Sciences, 11(11), 465–472. [za: Collins, A. M. (2012). Bigger, better brains: neuroscience, music education and the pre-service early childhood and primary (elementary) generalist teacher. PhD thesis, Melbourne Graduate School of Education, The University of Melbourne.]
  • Hetland, L. (2000). Learning to Make Music Enhances Spatial Reasoning. Journal Of Aesthetic Education, 34 (3–4), 179–238.
  • Hyde, K., Lerch, J., Norton, A., Forgeard, M., Winner, E. & Evans, A. C. (Schlaug, G.) (2009). Musical training shapes structural brain development. The Journal of Neuroscience, 26(10), 3019–3025.
  • Janata, P., Birk, J. L., Van Horn, J. D., Leman, M., Tillmann, B. & Bharucha, J. J. (2002). The cortical topography of tonal structures underlying Western music. Science, 298(5601), 2167-2170.
  • Jentschke, S. & Koelsch, S. (2009). Musical training modulates the development of syntax processing in children. NeuroImage, 47, 725–744. [za: Collins, A. M. (2012). Bigger, better brains: neuroscience, music education and the pre-service early childhood and primary (elementary) generalist teacher. PhD thesis, Melbourne Graduate School of Education, The University of Melbourne.]
  • Peretz, I. & Zatorre, R. J. (2005). Brain organisation for music processing. Annual Review of Psychology, 56, 89–114.
Podziel się tym wpisem:

Post Author: admin

Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
YouTube
RSS