zabawy integrujące rodzeństwo

Jak podejść do umuzykalniania, gdy w domu są dzieci w bardzo różnym wieku? Czy proponować wszystkim wspólne aktywności muzyczne, czy z każdym dzieckiem pracować osobno? A jeśli razem, to jak trafić w upodobania i pragnienia dzieci? Czy są jakieś muzyczne zabawy integrujące rodzeństwo? Jak sprawić, by nikt się nie nudził i dla każdego zabawa była rozwijająca?

Często widzę w różnych materiałach dla rodziców informacje o tym jak dobrać aktywności muzyczne do wieku dziecka. Jest to wspaniałe podejście… pod warunkiem, że jesteśmy rodzicami jedynaka! A co w sytuacji rodziny, w której jest dwoje nastolatków, przedszkolak i niemowlę? Czy każde z tych dzieci powinno być umuzykalniane niezależnie od pozostałych? Sądzę, że nie! Czy to znaczy, że nastolatek ma razem z przedszkolakiem uczyć się piosenki o misiach? Też nie! Różnice wieku dzieci trzeba zręcznie wykorzystać.

Zalety wspólnej pracy dzieci w różnym wieku

Pierwszy raz o zaletach wspólnej edukacji dzieci w różnym wieku usłyszałam, gdy zapoznawałam się z zasadami pedagogiki Marii Montessori. Postulowała ona, by dzieci uczyły się w grupach mieszanych wiekowo. W takich grupach młodsze dzieci mogą czerpać wiele od starszych. Starsze są dla nich wzorami i autorytetami. Myliłby się ten, kto sądziłby, że starsze dzieci nic na tym nie korzystają. Każda okazja do tego, by przekazać komuś swoją wiedzę lub umiejętności jest najlepszym sposobem do ugruntowania własnej wiedzy!

Muzyka jest szczególnie dobrze dostosowana do tego, by korzystały z niej osoby w każdym wieku – od niemowlęcia (a nawet dziecka przed urodzeniem się) aż do osoby w podeszłym wieku. Muzyka jest w stanie łączyć całe pokolenia, dlaczego więc nie miałaby łączyć z sobą naszych dzieci? O wzmacnianiu więzi rodzinnych dzięki muzyce pisałam już TUTAJ.

Zróżnicowanie wiekowe dzieci w rodzinie to nie przeszkoda do wspólnego muzykowania. Traktuj to jako niepowtarzalną okazję do tego, by dzieci nauczyły się współpracować w zespole, w którym kompetencje nie są rozłożone równomiernie (tak jak i w życiu!).

Metoda rodzinnego projektu

Jak w takim razie zainteresować dzieci o różnych upodobaniach do wspólnych aktywności muzycznych? Odpowiedzią jest stworzenie wspólnego, rodzinnego projektu. Musi to być coś ambitnego, czego nie stworzyłoby żadne z dzieci samodzielnie, ale wszystkie razem mogą tego dokonać. Zorganizowanie całości musi być ciekawym wyzwaniem dla najstarszych dzieci, bo to one będą planować prace nad projektem, gromadzić potrzebne materiały, wyznaczać zadania młodszemu rodzeństwu (uwzględniając możliwości Maluchów) i nadzorować wykonanie tych zadań. Wkładem młodszych dzieci będzie realizowanie poszczególnych elementów projektu według sugestii starszego rodzeństwa.

Dlaczego metoda projektu się sprawdzi? Każdy projekt składa się z zadań o różnym stopniu trudności. Dlatego jest tu miejsce dla każdego dziecka. Zarówno Maluch, jak i nastolatek, znajdą w nim jakieś wyzwanie dla siebie. No i są to zabawy znakomicie integrujące rodzeństwo!

Pomysły na rodzinne projekty

  1. Inscenizacja teatralna do muzyki – najstarsze dziecko wybiera utwór muzyczny, tworzy fabułę przedstawienia pasującą do utworu, projektuje kukiełki albo kostiumy dla aktorów, obmyśla scenografię i rozdziela zadania młodszym dzieciom. Maluchy tworzą kukiełki/kostiumy oraz scenografię według wskazówek starszego rodzeństwa, a także ćwiczą swoje role. Występ może być przed rodzicami, przed najmłodszym dzieckiem (niemowlęciem, które jeszcze nie może włączyć się w realizację projektu) albo np. przed babcią i dziadkiem.
  2. Zorganizowanie koncertu tematycznego – najstarsze dziecko wymyśla temat koncertu, dobiera repertuar, planuje kto co będzie śpiewał/grał, jakie instrumenty będą wykorzystane (może niektóre trzeba będzie dopiero z czegoś zrobić?), uczy młodsze dzieci piosenek i utworów. Młodsze dzieci uczestniczą w tworzeniu instrumentów i ćwiczą swoje partie.
  3. Nagranie płyty z piosenkami – taka płyta może być np. prezentem dla babci. Starsze dzieci planują rozkład piosenek na płycie (a może piosenki będą przeplatać się z wierszykami?), dbają o kwestie techniczne (nagranie, zmontowanie, wypalenie płyty CD), wykonują najtrudniejsze partie. Mniejsze dzieci włączają się w nagrywanie piosenek i wierszyków, mogą także wykonać pracę plastyczną – okładkę płyty.

Aktywności muzyczne na spontanie

Projekty to duże wyzwania dla całej rodziny. Na pewno dadzą mnóstwo frajdy, dumy, satysfakcji i będą długo wspominane. Niemniej jednak nie ma co ukrywać – są czasochłonne. Jeśli lubicie muzykę, polecam też bardziej spontaniczne aktywności, których nie trzeba planować i wcześniej pieczołowicie przygotowywać. A są to świetne zabawy integrujące rodzeństwo. Oto kilka pomysłów:

  1. Rodzinna potańcówka (TUTAJ znajdziesz listę utworów, które mogą się przydać)
  2. Wspólne słuchanie muzyki (może być tak, że wybór następnego utworu przypada po kolei każdej osobie z rodziny)
  3. Śpiewogranie (czyli takie “śpiewanie przy ognisku” tylko że bez konieczności rozpalania ogniska. Każda osoba może zaproponować piosenkę do wspólnego śpiewania. Można posługiwać się śpiewniczkami. A kto potrafi grać na jakimś instrumencie, może podgrywać)

Podziel się tym wpisem:

Post Author: admin

Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
YouTube
RSS